دستورالعمل نگهداری لوله پلی اتیلن تکجداره در برابر اشعه UV

دستورالعمل نگهداری لوله پلی اتیلن تکجداره در برابر اشعه UV

بهترین مکان برای نگهداری لوله پلی اتیلن، انبارش در محیط‌های سرپوشیده است تا از اثرات زیان آور اشعه UV نور خورشید بر لوله‌های پلی اتیلن کاسته شود.

انبارش و نگهداری لوله‌های پلی اتیلن :

محل نگهداری لوله

بهترین مکان برای نگهداری لوله پلی اتیلن، انبارش در محیط‌های سرپوشیده است تا از اثرات زیان آور اشعه UV نور خورشید بر لوله‌های پلی اتیلن کاسته شود.

در صورتی که لوله‌ها قرار است تا نهایتا یک ماه یا کمتر در فضای باز انبارش شوند لازم است تا روی لوله‌ها یک پوشش مناسب (مانند برزنت) قرار داده شود. در غیر اینصورت باید زیر فضای مسقف نگهداری شود.

محل انبار لوله باید مسطح، دارای وسعت کافی برای قرارگیری کامیون‌های حمل، تجهیزات جابجایی و انجام جابجایی بار و همچنین جای مناسب برای انبار موقتی بار باشد

محل انبار باید به گونه‌ای باشد تا از لوله‌ها در برابر خرابی‌های فیزیکی محافظت نماید.

ملزومات عمومی شامل مواردی مانند وجود فضای کافی، داشتن سطحی تراز و نسبتاً صاف، خالی از سنگ، زباله یا دیگر موادی که ممکن است به لوله‌ها و قطعات آسیب بزنند و یا در فرآیند جابجایی خلل وارد کنند، می‌باشد.

ارتفاع لوله‌های پلی اتیلنی در انبار

چنانچه محل انبار، مسطح و تراز باشد، می‌توان لوله‌های پلی اتیلن کلافی را تا ارتفاع کلی حدود 1/5 متر روی یکدیگر قرار داد. ارتفاع روی هم گذاری را برای سطوحی که کاملا تراز نیستند، به حدود یک متر محدود کنید.
بسته به شرایط محیطی و مدت زمان انبارش لوله‌ها، نحوه چیدمان متفاوت خواهد بود:

موارد عمومی و نکات ایمنی در نگهداری لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی‌اتیلن مشکی دارای دوده می‌باشد لذا جاذب نور بوده و گرما را در خود نگه می‌دارد این امر باعث داغ شدن و انبساط لوله می‌گردد بنابراین لازم است که در هنگام جابجایی دقت لازم اعمال گردد تا از شکستگی، خمیدگی و یا تغییر شکل دائمی جلوگیری به عمل آید . حتی المقدور از جابجا نمودن لوله‌های داغ که مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید قرار گرفته اند باید اجتناب شود.
در شرایط دمایی سرد (زیر صفر درجه سانتیگراد) باید دقت نمود تا ضربه‌ای به لوله‌ها وارد نشود. در این شرایط برای لوله‌های پلی اتیلن احتمال شکستگی وجود دارد. در دماهای بسیار سرد (کمتر از 20 درجه) حتی المقدور باید از جابجایی لوله‌ها اجتناب نمود.
در هنگام تخلیه لوله‌ها از ماشین ، از انداختن لوله‌ها به زمین جلوگیری کنید .
در هنگام جابجایی لوله‌ها با لیفتراک ، شاخک لیفتراک تا حد امکان باید صاف باشد تا از صدمه زدن به جداره داخلی لوله جلوگیری گردد.
از وارد آمدن فشار بیش از حد شاخک لیفتراک به ابتدای لوله در هنگام حمل و نقل جلوگیری گردد و تنها از شاخک لیفتراک برای بلند کردن لوله‌ها استفاده کنید.
محل انبارش لوله‌ها باید صاف ، هموار، بدون سنگ و عاری از هرگونه مواد مضر شیمیایی برای لوله باشد.
از کشیدن لوله‌ها بر روی زمین خودداری کنید .
در هنگام حمل اجسام سنگین حتما از کفش کار استفاده کنید .
در هنگام جابجایی بار با لیفتراک حتی‌الامکان در کنار آن نایستید.
پلی‌اتیلن قابلیت اشتعال داشته لذا از روشن کردن آتش در کنار آن جلوگیری گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید